Zenei krónika: Pécs hegedűművésze, Gyermánné Vass Ágnes jubileuma

Jeles, kerek jubileumát ünnepelte augusztus elején a pécsi zenei élet egyik ikonikus alakja, Gyermánné Vass Ágnes.

Pécs talán legismertebb és legnépszerűbb hegedűművésze szülővárosában folytatott tanulmányai során Graef Matild kezei alatt lett hegedűtanár, majd 1966–1969 között Weimarban, a Franz Liszt Hochschulén Fritz Ehlers professzor növendékeként kapott művésztanári diplomát.

Tanári tevékenységét Gyermánné Vass Ágnes Pécsett, a Művészeti Szakközépiskolában, később a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola pécsi tagozatán, majd az ezredforduló környékén Dél-Koreában folytatta, de éveken keresztül volt a Jeunesses Musicales Ifjúsági Világzenekarának vonószenekari korrepetitora, aki ebben a minőségében a világhírű hegedűművésszel, Yehudi Menuhinnal is együtt dolgozhatott.

A 2006-os Liszt-díj mellett többek között Pécs Város Művészeti Díjával, Janus Pannonius- és Tüke-díjjal, valamint a Pannon Filharmonikusok Örökös Tag címével is kitüntetett kiváló pécsi hegedűművésznő országos és nemzetközi elismertséget elsősorban, mint a Pécsi Szimfonikus Zenekar és a Pannon Filharmonikusok koncertmestere szerzett, aki férjével, Gyermán István Liszt-díjas kiváló hegedűművésszel – aki egyben az egyik utolsó magyarországi Zathureczky Ede-növendék volt – egymás mellett felváltva töltötte be ezt a posztot a pécsi zenekarnál. Vass Ágnes az elmúlt több mint négy évtizedben a kiválóbbnál kiválóbb zenekari szólók mellett számos alkalommal kapott lehetőséget, hogy hegedűversenyekben és hegedű-zenekaros darabokban mutathassa fel rendkívüli virtuozitással és bensőségesen érzékeny finomsággal átitatott hegedűjátékát, de számos emlékezetes kamarazenei koncert is fűződik nevéhez, melyek közül a legutóbbi, egy 2008-as, a Hotel Palatinus Bartók Termében Jandó Jenővel adott koncert az egyik legkiemelkedőbb, de gyakori szonátapartnere volt Szokolay Balázs is.

Ebből a rendkívül gazdag termésből nyújt át reprezentatív válogatást az a négy lemezre rögzített sorozat, melyet a művésznő felkérésére  az általa rendelkezésre bocsájtott felvételekből állítottam össze.

A többnyire időrendi, illetve zenetörténeti tematikus rendbe szedett lemezek közül az elsőn Telemann kéthegedűs szonátáját férjével, Gyermán Istvánnal adják elő egy 1975-ös stúdiófelvételről, majd Bach kéthegedűs, d-moll versenyművét hallhatjuk lányával, Gyermán Júliával közös előadásban egy 2006-os, Hamar Zsolt vezényelte Pannon Filharmonikus koncertfelvételről. Ezt egy 1988-as Pécsi Szimfonikus Zenekari koncertfelvétel követi, melyen férje brácsás közreműködésével és Horst Förster vezényletével Mozart Sinfonia concertantéját adja elő, míg az első CD-t Haydn C-dúr hegedűversenyének 1998-as koncertfelvétele zárja, melyen Howard Williams vezényelte a Pécsi Szimfonikus Zenekart.

A második lemez a virtuóz barokk és romantikus hegedűs Vass Ágnest állítja elénk, kezdve Tartini d-moll hegedűversenyének 2006-os, Hamar Zsolt vezényelte koncertfelvételével, melyet a Howard Williams vezényelte 2000-es Sarasate Zigeunerweisen követ – benne a Csak egy kislány van a világon világslágerré tett dallamával –, majd Rimszkij-Korszakov Seherezádéjának Nicolás Pasquet vezényelte 1995-ös felvételében mutatja fel varázslatos hegedülését. Az általa sokszor katartikusan szépen előadott Massenet Thais Meditáció különlegességét az adja, hogy az 1998-as Művészetek Házi koncerten Howard Williams kísérte zongorán, míg a lemezt Richard Strauss Zarathustrájának hegedűszólós részlete zárja, s a 2002-es Hamar Zsolt vezényelte felvételen, mint zenekari koncertmester mutathatja meg kiváló kvalitásait Vass Ágnes.

A harmadik CD-n a 20. századi és modern zene kiváló előadójaként hallhatjuk Vass Ágnest, aki először Balassa Sándor Gyermán Istvánnak ajánlott Hegedűversenyét adja elő, a Kossuth-díjas zeneszerző 60. születésnapja alkalmából a Pesti Vigadóban megtartott, Kovács János által vezényelt hangversenyen készült felvételen. Ezután Bartók Két portréjának Ideális című első tételét szólaltatja meg a Pécsi Szimfonikusok 1990. december 17-i első „Gyermán István Alapítványi” koncertjén, Ligeti András vezényletével, aki Gyermán István legkiválóbb pécsi hegedűs növendéke volt, ma pedig nemzetközileg elismert kiváló karmester. Ezt Bartók Kontrasztok triója követi, melyet 1993-ban Arnóth Zoltán klarinétos és Szokolay Balázs zongorista közreműködésével adtak elő, majd Bartók fiatalkori Andantéja szól a Jandó Jenővel adott 2008-as koncertről. Ezután Vass Ágnes talán legszebb koncertmesteri hegedűszólója következik, Lajtha László 4. „Tavasz” szimfóniája nyitótételének fináléjából, Nicolás Pasquet vezényletével, melyet szinte mennyeien éteri, varázslatos magasságokba ívelő hegedüléssel játszik a Liszt-díjas pécsi koncertmester. A 3. lemez zárószáma pedig John Williams örökzöld melódiája a Schindler listájából, melyet Pécsett eddig a legvarázslatosabb előadás keretében hallhatott a közönség 2010-ben, a Vass András vezényelte Pannon Filharmonikusok közreműködésével.

Gyermánné Vass Ágnes „életmű-válogatásának” zárólemeze a világhírű pécsi zongoraművésszel – egyben férje, Gyermán István kamarazene-tanítványa, majd partnere – Jandó Jenővel, 2008-ban a Hotel Palatinus Bartók Termében adott koncert közösen előadott részletei zárják. Ebből csak terjedelmi okokból került eggyel előbbre Bartók Andantéja, így hallhatjuk Mozart E-dúr adagióját, Beethoven F-dúr románcát, Brahms és Cesar Franck A-dúr szonátáját és Kodály fiatalkori Adagióját., melyek közül mi most két utóbbit ajánljuk Tisztelt Olvasóink figyelmébe.

Fotó: internet

Kovács Attila

Amtmann Prosper és Bartók Béla Emlék-díjas zenei szerkesztő


© 2011-2017 Csorba Győző Könyvtár Creative Commons Licenc